Önder GÜZELARSLAN
18.06.2023 / 15:41

Anadolu'nun Türkleşip İslamlaşmasında çok önemli vazifeler ifa etmiş Konya'nın Seydişehir ilçesini kuran büyük veli Seyyid Harun Veli, Hz. Peygamber Efendimiz (s.a.v.)’in soyundan gelmektedir. Anne tarafından Veysel Karani Hazretlerine, baba tarafından on iki imamın 7.si olan Musa Kazım’a dayanan soyu ile pak bir ailenin evladıdır.

Doğum tarihi tam olarak bilinmeyen Seyyid Harun Veli Horasan bölgesinde dünyaya gelmiştir. Horasan’da zamanının alimlerinin sohbetlerine katılarak onlardan çeşitli ilimleri öğrenmiştir. Amcasının vefatı üzerine Horasan bölgesinin emirliğine getirilmiş olan Seyyid Harun Veli bu görevi sırasında dedesi ve amcasının kabirlerini sık sık ziyaret edermiş. Bu ziyaretlerin birinde gaipten bir ses; "Ya Harun, Rum'a çık! Karaman ilinde Küpe Dağının doğu eteklerinde bir şehir kur! O şehrin halkı salih kimseler ola. Şaki olanın akıbeti hayr olmaya." diyordu. Bu sesi birkaç kez daha işitince bu sese kulak vermeye karar verir. Bütün mallarını ve beyliğini bağışlayıp, derviş hırkasıyla sonu meçhul olan bir yolculuğa yârenleri ile birlikte çıkar.

Harun Veli Küpe Dağı’nın eteklerine nasıl gideceğini düşünüyordu. Bir gün Allahü Teâlâya ibadet edip yalvardığı sırda kulağına; "Ya Harun! Bir bulut sana kılavuzluk edecektir. Onun indiği yer senin mekânın olacaktır." nidâsı geldi. Bunun üzerine hazırlıklarını yapan Harun Veli, akraba ve ailesi ile birlikte kırk kişi ile yola çıkmıştır. Kafile olarak yola devam ederken söz konusu bulut onları önce Bağdat'a götürmüştür. Bağdat'ta Cafer-i Sadık’ın neslinden Şeyh Alaeddin isimli büyük bir zatın iltifatıyla karşılaşmıştır. Burada Şeyh Alaeddin, Harun Veli ile birlikte kırk gün halvette kalmış ve aralarında bilgi alış-verişi olmuştur.

Daha sonra Seyyid Harun Veli izin isteyerek yoluna devam etmiştir. Harun Veli, daima tevekkül halinde hiç kimseye yol sormadan evliyalar otağı, ilim ve irfan yatağı Konya'ya ulaşmıştır. Hz. Mevlâna ve Hoca Ahmet Fakih Seyyid Harun Veli’nin Konya’ya teşrif edeceğini müjdelemişlerdir. Hoca Ahmed Fakih vefat etmeden önce talebelerine onun izinde olmalarını tavsiye etmiştir. Seyyid Harun veli 2 yıl kadar Konya’da bulunmuş ancak kendisine tavsiye edilen yere gitmesi gerektiği için yoluna devam etmiş. 14. yy başlarında 1302-1310 tarihleri arasında Konya’dan hareket ederek Hatunsaray üzerinden Çukurçimen, Maya ve Karaviran köylerini takip ederek bugünkü Seydişehir'in "Çiğdem Tepe" denilen mevkiine gelmiş ve "Seyyidler Şehri" olarak bilinen Seydişehir'i kurmuştur.   

Seyyid Harun Veli, Çiğdem Tepe üzerinde mevcut bulunan Vervelid harabelerindeki taş malzemeleri kullanarak müritlerinin ve bölge halkının yardımı ile cami, hamam ve bir mektep inşa etmiştir. Bir külliye niteliğinde olan bu ilk yapı topluluğu etrafında zamanla "Seydişehir" kurulmuştur. Seydişehir'in fizikî yapısının Seyyid Harun Veli Külliyesi'nin etrafında gelişmiş olması ve Anadolu Selçukluları döneminde bahsedilen bu bölgede bir yerleşimin mevcut olmaması, şehrin onun tarafından kurulduğunun en somut bir delili olarak gösterilmektedir. Bu dönemde Seydişehir, Beyşehir bölgesinde hüküm süren Eşrefoğulları Beyliğinin hakimiyet sahası içerisinde bulunmaktaydı.

Bir gün bir grup insan Eşrefoğulları Beyinin yanına gidip; "Efendim! Vervelid şehri harabelerinin güneyinde Horasan'dan gelmiş birisi şehir kuruyor. Taşlar koyun gibi o zatın istediği yere yükselip konuyormuş." dediklerinde, öfkelenen Eşrefoğlu hemen iki adam gönderip, onu buraya getirin diye emir vermiş. O adamlar gelip bütün olanları görünce zevke gelip âşık olmuşlar. Geri dönmeyi akıllarına bile getirmeden canla başla çalışmaya başlamışlar. Onların geri dönmemesine kızan Eşrefoğlu, bu sefer on kişi göndermiş. Onlar da Seyyid Harun Veli'nin yanına gelip durumu görünce, içten bir bağlılıkla bağlanıp geriye dönmemişler. Eşrefoğlu bu şekilde yedi kere adamlarını göndermiş lakin bir netice alamamıştır. En son askerlerinin toplanması emrini vermiş ve askerlerine; "Gidelim onun yaptığı işlerin hepsini yıkalım." demiş. Bunun üzerine çok itimat ettiği veziri; "Ey Sultanım! Bu kişi ya Kutb-ül-aktâb mertebesinde bir velidir veya tam bir sihirbazdır. Bu ikisinden başka bir şey olamaz. Bunlardan hangisi olursa olsun sana zararı dokunabilir. Benim kanaatim şudur ki: Bu zât her halde Kutb-ülaktâbdır. Çünkü bu kadar kerametleri görünen ve gittiği yerlerde cami, mescit ve medrese yapan bir kişinin adi bir sihirbaz olması imkânsızdır. Beni gönderin, inşallah her şeyi öğrenir, gelirim" demiş. Eşrefoğlu bunun üzerine vezirini oraya göndermiş. Vezir yanına birkaç adamını alıp yola koyulmuş. Yanına hediye olarak birer tulum katran ve bise alan vezir Seyyid Harun Veli'nin bulunduğu yere gelince, önce Beyşehir'den gelen hemşerileri ile karşılaşmış, getirdikleri hediyelerden onlara bahsetmiş. Onlarda; "Sakın bunları o zata vermeyin. Böyle hediye mi olur? O sizin zannettiğiniz gibi değildir. Büyük bir velidir. Onun ne dünyaya ne de sultanlığa rağbeti vardır. Zaten sultanlığı terk edip buralara gelmiştir. Hediye diye getirdiğiniz bu şeyleri dökün, onları götürmeyin." demişler.

Vezir huzuruna çıkarıldığında Seyyid Harun Velî ona; "Hani getirdiğin hediyeler nerede onları buraya getir." demiş. Vezir bu duruma çok şaşırmış. Getirdiği hediyelerden hemşerilerinden başka hiç kimseye bahsetmemişti. Hemen hediyeleri o büyük zatın huzuruna getirmiş. Seyyid Harun Veli, her birinin içine biraz su atınca, biri saf bal, diğeri de yağ olmuş. Bu durum karşısında vezir hayretler içinde kalmış. "Biz çok hatalı bir yolda imişiz." diyerek vezirlikten vazgeçip Seyyid Harun Veli’ye talebe olmuş. Vezir adamlarını tulumlarla birlikte geri göndermiş. Adamların yanında veziri görmeyen Eşrefoğlu iyiden iyiye sinirlenmiş gazaba gelip, asker hazırlatmaya karar vermiş. Lakin olan olaylar karşısında etrafındakiler bu şekilde davranmayalım demeleri üzerine Seyyid Harun Veli’yi ziyarete giderler. Orada onun gerçek bir Allah dostu olduğuna kanaat getirirler. Bundan sonra Eşrefoğlu beyi de Seyyid Harun Veli’nin yolunda olacağını söyleyerek şehrine geri döner.

Seyyid Harun Veli Seydişehir’de camii ile birlikte külliye inşa eder. Bu şekilde Seydişehir gelişmeye başlamıştır. 1320 yılında vefatına kadar burada irşad görevini sürdürmüştür. Vefatından sonra da burada irşad görevini onun soyundan gelenler devam ettirmiştir. Manevi bir iklim üzerine kurulmuş olan Seydişehir, bu dönemden sonra birçok tasavvuf ehli manevi şahsiyetleri ağırlamış ve bu manevi şahsiyetler de Seydişehir’deki manevi iklimi daha da geliştirmek için hizmetlerde bulunmuşlardır.   Seyyid Harun Veli kendi adıyla anılan cami-i şerifin kuzey girişindeki türbede metfun bulunmaktadır.

Yazımı Turgut Cansever’in ibretlik bir sözü ile tamamlamak istiyorum:

“Şehri imar ederken nesli ihya etmeyi ihmal ederseniz; ihmal ettiğiniz nesil, imar ettiğiniz şehri tahrip eder.”

PARALEL AÇMAZ - 1 PARALEL AÇMAZ - 2 EĞİTİM, ERDEMLİLİK ve BAŞARI EĞİTİLMEMİŞ EĞİTİMLİLER PADİŞAHIN İŞİ NE ? KISSADAN HİSSE! HALEP İZLENIMLERİ MANİSA ve AK PARTİ TARİHTEN İBRET ALMA DÜRÜSTLÜK GÜNDEME DAİR YOLDAN GÜZEL GEÇMEK DİVRİĞİ ULU CAMİİ 1 DİVRİĞİ ULU CAMİİ 2 MEDENİYET İNSANI YETİŞTİREMEMEK YAPBOZA DÖNEN EĞİTİM İSTİFALAR VE SONRASI YERLİ ÜRET, YERLİ TÜKET KÜLTÜR EMPERYALİZMİ MEDENİYETİMİZİ TANIMAK (AHLAT) AHLAK DEJENERASYONU 24 HAZİRAN NE ANLAM GELİYOR? 24 HAZİRAN SEÇİM SONUÇLARINA BAKIŞ! YENİ DÖNEMDEN BEKLENTİLER - 1 YENİ DÖNEMDEN BEKLENTİLER - 2 TANIMAKLA BAŞLAR HERŞEY AİLE KURUMUNA BAKIŞ EĞİTİMDE ÜMİTVAR OLALIM MI? ADAY PROFİLİ NASIL OLMALI! 2019 YEREL SEÇİMLERE DOĞRU! NE KADAR BİZİZ? GÜNEYDOĞU İZLENİMLERİ ve MARDİN GÜNEYDOĞU İZLENİMLERİ 2 Mahalli Seçimlere Doğru 1 Mahalli Seçimlere Doğru-2 Mahalli Seçimlere Doğru-3 YEREL SEÇİMLERİN ARDINDAN KİTAP FUARINDA KAYBOLDUM RAMAZAN BİZE NE DİYOR? SEYYİDET NEFİSE 23 HAZİRAN İSTANBUL SEÇİMİ SABIR, ŞÜKÜR VE FÜTÜVVET AİLEME DOKUNMA KURBAN BİZE NE İFADE EDİYOR? BELEDİYECİLİK ANLAYIŞI ÜZERİNE TARİH PALU’DUR, PALU TARİHTİR ZOR İŞE TALİP OLMAK ŞEHZADELER'E YAKIŞIR BİR BELEDİYE NİMETLERİN HESABI! MANİSA'YI BEKLEYEN TEHLİKELER DOĞU BATI KÖPRÜSÜ YEŞİL ÇAY PUDRASI TERMİK SANTRALLER ve FİLTRE MEVZUSU KAYYUMLAR YERLİ OTOMOBİL TOGG GÖNLÜNE GİREMEDİĞİNİZ KİŞİNİN KAFASINA GİREMEZSİNİZ! NASIL BİR RUH HALİ ŞEHİRLERİN RUHU OYUNCAK MÜZESİ SAĞLIK MESELESİ HABİB BABA VE İBRETLİK HİKAYESİ GÖNÜLLER YAPMAYA GELDİM SABIR VE TEVEKKÜL İNSANA KENDİ İHTİYAÇLARININ BİLGİSİ VERİLMEMİŞTİR ALLAH’IN SENİ BİLMESİ YETER BİR AKÇEYE SATIN ALINAN KÖŞK MÜSLÜMANLAR KARDEŞTİR SEFERTASI İNSAN KENDİSİNDE OLMAYANI BAŞKASINA VEREMEZ DİLİMİZİN HALİ SESSİZ GEÇEN RAMAZAN FUDAYL BİN IYAD’DAN HARUN REŞİT’E NASİHAT İMAM HATİPLİ YILLARDAN BİR HATIRA ( 12/A SINIFI) DONDURMANIN BAŞKENTİ “KAHRAMANMARAŞ” BİR AVUÇ KÖMÜR İÇİN BİR ÖMÜR VERENLER ŞUHUT KAYMAKAMI VE KEŞKEK EVİ ŞİFA KAYNAĞI BAL İNANÇ TURİZMİNDE HANGİ NOKTADAYIZ? SAKLI TERMAL CENNET SİMAV VE ÇİTGÖL ÖNDER 17. KURULTAY İZLENİMLERİ BEDAVA ELEKTRİK SİSTEMİ (ZBS) BEREKETİN SİMGESİ KENEVİR ( KENDİR ) BİNBİR MUCİZE KENEVİR CANDAN GÜZEL İNSAN ORMAN ENDÜSTRİ MÜHENDİSLERİ’NİN IZDIRABI DEĞERLERİMİZE SAHİP ÇIKABİLDİK Mİ ? YEREL BİR TAD TARHANA CİPS YAVUZ SULTAN SELİM VE MANİSA VAKFI ÖNCE FİİLİ DUA BİR TOHUM HİKÂYESİ FIRAT NEHRİ VE KÖMÜRHAN KÖPRÜSÜ ARILARIN DÜNYASI MUSTAFA HAYRİ ÖĞÜT EFENDİ KÜLTÜR DÜNYASINDA NEREDEYİZ? SAVUNAN ADAM PROF. DR. NECMEDDİN ERBAKAN FACİAYA DÖNÜŞEN EĞİTİM EKMEK TİMSAHIN AĞZINDA RANT EKONOMİSİ ADALET VE ÖZGÜRLÜK TAHNÎK NEDİR? MEDENİYETLE DÜNYAYA DAMGA VURMAK YARATILIŞ GAYEMİZ YÜREKLERİ TİTRETEN BİR İMAN HİKÂYESİ MİNERAL DEPOSU KAKTÜS MGV DEN AGD YE MİLLİ VE MANEVİ GENÇLİK BİR GEZİNİN ARDINDAN ULUDAĞ ETEKLERİNE YOLCULUK ORGANİK TABİİ GÜBRE SENİ ÖLDÜRMEYE GELEN SENDE DİRİLSİN YURT MESELESİ İŞSİZLİK Mİ? İŞ BEĞENMEMEZLİK Mİ? İNÂBE TARİHE SIĞMAYAN YİĞİT “KOCA SEYİT ONBAŞI” MAL VE EVLADIN FAYDA ETMEYECEĞİ GÜN ABDÜLFETTAH BAĞDADİ EL-AKRİ HAZRETLERİ DOĞRULUK NUSRETİYE CAMİİ VE MUHAMMED EMİN KUYUCU HOCA BUĞDAY ÇİMİ MERMALATI “UĞUT” BİR SEVDA SIFIR ATIK “ÇEÇO” İLGİNÇ HİKÂYESİYLE KILIÇ ALİ PAŞA CAMİİ GÖNÜL ERBABI OLMAK ALTIN SARISI BİR BAHARAT “SAFRAN” ATEŞBAZ-I VELİ ŞEMSETTİN YUSUF TÖRE, YAŞ ALMA VE TECRÜBE GÖNÜLLER YAPMAYA GELEN BAŞKANDAN YUNUS EMRE’YE ANLAMLI PROJE SANAT, EDEBİYAT VE KİTAP SEYYİD KURTŞEYH DEDE VE DEVREKÂNİ ZAFERLER İLE GEÇEN AY “AĞUSTOS” SOFRALARIMIZIN VAZGEÇİLMEZ BAHARATI “ZENCEFİL” ŞEHİRLER ÖLÜRKEN MEDENİYETLER DE YOK OLUYOR! SERMAYESİ ERİYEN ADAM İNSANLIK TARİHİ VE MEDENİYETLERİN DOĞUŞUNA İMKÂN SUNAN MEYVE İNCİR NÜKTEDAN BİLGE İNSAN NASREDDİN HOCA KAZDAĞLARI ETEĞİNDE BİR EKO TURİZM DURAĞI SOMA VE EMİR HIZIR BEY CAMİİ AKDENİZ MUTFAĞININ ŞİFA DOLU SEBZESİ ENGİNAR BAYRAK ŞAİRİ ARİF NİHAT ASYA DÜNYAYI YAŞANIR KILMANIN YOLU MUĞLA’NIN MANEVİ GÜNEŞİ “ŞÂHİDΔ HAZRETLERİ CÖMERTLİĞİN EN ÜST DERECESİ ÎSAR SİVİL HAVACILIĞIN MİMARI TEYYARECİ VECİHİ HÜRKUŞ DÜNYAYI YAŞANIR KILMANIN YOLU ÇİFTÇİLERİN REFAHI ARTMADAN SANAYİCİLERİN REKABET GÜCÜ ARTMAZ DEVRİNİN YAŞAYAN KÜTÜPHANESİ MÜTEFEKKİR CEMİL MERİÇ MUTLU OLMAK İÇİN ÇÖP KAMYONU TEORİSİNİ UYGULAYALIM YAZARLIK, OYUNCULUK SERÜVENİ SONRASI GELEN VEKİLLİK DARPHANE, MANGIR VE KAYME SEYDİŞEHİR’İN MANEVİ MİMARI FAKİRLERİN EFENDİSİ SEYYİD HARUN VELİ RIZIK MESELESİ TAŞ KÖMÜRÜ VE UZUN MEHMET ŞANLIURFA TAŞ EVLERİ VE NAHRİN HOTEL & ART TÜRKİYE’NİN TARIMA DAİR SORUNLARI VE ÇÖZÜM ÖNERİLERİ KORUYUCU AİLELER VE MANİSA KORUYUCU AİLELER DERNEĞİ VARDIR BUNDA DA BİR HAYIR ÖLÜMSÜZLÜK AĞACI PORSUK AĞACI BEREKETLİ TOPRAKLARIN MAYALADIĞI ELMALI’NIN GURURU İBRAHİM BEDRETTİN ELMALI BİR ADALET HİKÂYESİ GAYBI ANCAK ALLAH BİLİR ÇİFTÇİLERİN REFAHI ARTMADAN SANAYİCİLERİN REKABET GÜCÜ ARTMAZ HİCİV USTASI BİR DEVLET ADAMI ŞAİR EŞREF MEDENİYETİN YAPISI KİTAPLAR VE DERİK KİTAP FUARI ŞAİR YAZAR SİYASET VE DEVLET ADAMI SÜLEYMAN ARİF EMRE İKİ İSTİKLAL MADALYALI MİLLİ KAHRAMAN MANİSALI ALİ BEY İMANIMIZIN DERECESİ NE BOYUTTA AKHİSARLI ŞEYH İSA VE ÇAĞLAK FESTİVALİ BİLGİ TOHUMU EKEN BAHÇIVAN ÖĞRETMEN BEYAZ ALTIN PAMUK HAYATA KİRLİ BİR CAMDAN BAKMA “ÖNYARGI” KOCA YUSUF’UN KİSPET GİYME TÖRENİ ARAYANLARIN HİKMET YOLCULUĞU