Önder GÜZELARSLAN
23.01.2018 / 11:30

Sevgili Okuyucularım;
Güzel ülkemizin dört bir bucağını çeşitli vesileler ile dolaşıyorum. Gezip dolaştığımız yerlerde ülkemizin tarihi zenginliklerini gördükçe, buraların imkanı olan herkes tarafından görülmesini arzuluyorum. Anadolu topraklarındaki bu zenginlik, Anadolu’da birçok medeniyetlerin yaşamış olmasına bağlıdır. Kadim Anadolu toprakları tarih boyunca birçok medeniyete ev sahipliği yapmıştır. Bundan dolayı da her ilimizde görülmeye değer bir tarih yatmaktadır. Bunun yanı sıra coğrafi güzellik de bir başka eşsiz değer. Ülkemizi çok iyi tanımalıyız ki, burada yaşamış medeniyetler hakkında da bilgi sahibi olabilelim. Ama her şeyin ötesinde öncelikle kendi medeniyetimizi tanımalıyız. Medeniyetimizi tanımak için de bazı yörelerin mutlaka görülmesi gerekiyor. Görülmesi gereken yerlerin devlet tarafından da teşvik edilmesi, bu yerlere yönelik ciddi projeler yapılarak, bölgelerin tanınması ve görülebilmesi sağlanmalıdır.
Daha önce de bu köşemizde sizlere Sivas Divriği Ulu Camii’ni tanıtmaya çalışmıştım. Türkiye’nin El-Hamra’sı olarak tanımlayabileceğimiz bu eseri gördükten sonra, böylesi dünya da eşi ve benzeri olmayan eseri ortaya koyan Ahlatlı ustaların diyarı Ahlat’ı da görmek gerektiğini düşünerek hiç vakit kaybetmeden yolumuzu Ahlat’a çevirdik. Ahlat’a geldiğimizde bizi büyüleyen bir atmosfer ile karşılaştık. Ahlat, Selçuklu döneminde başkentlik yapmış, Bitlis ilimizin Van Gölü’ne sınırı olan önemli ve şirin bir ilçesidir. Kübbet’ül-İslam olarak da bilinmektedir. Ahlat, Türklerin Anadolu’yu yurt edinmeleri sürecinde hem Selçuklular, hem de Osmanlılar için önemli bir merkez olma özelliğiyle birlikte, Eyyübiler içinde önemli bir merkez olmuştur. İslam’ın ilk dönemlerinde Bizans ve Doğu Roma’ya ulaşma noktasında bir sınır olarak da kabul edilen Ahlat’ta göze ilk çarpan şey yaklaşık 200 dönümlük bir arazi üzerine kurulmuş ve tarihi açıdan bilinen en büyük Türk-İslam mezarlığı. Bu mezarlıkta dikkatimizi çeken en önemli olay ise mezar taşları. Mezar taşlarındaki taş işleme sanatı adeta insanı büyülüyor. Mezarlık taşlarında 3 çeşit taş işleme sanatı ile karşılaşıyorsunuz. Bunlar; “Şahideli mezarlar”, “Kurgan” diğer adıyla “Oda mezarlar” ve “Sandukalı” mezarlar. Burada yaklaşık 8000 civarında mezar bulunduğu ifade edilmekte ve 100 civarındaki mezar taşları takribi 3 metre boyunda, adeta birer anıtı andırır gibiler. Bu mezarlıkta o dönemin birçok önemli şahsiyetlerinin mezarları da bulunmaktadır. Mezar taşlarına işlenmiş adeta dantel gibi taş işçiliği gördüğünüzde sizleri büyüleyecek ve bambaşka bir atmosfere götürecektir. Bugün Unesco Dünya Mirası listesinde yer alan Ahlat’taki tarihi mezar taşları adeta Anadolu’da “Orhun Abideleri”nin bir devamı gibidir. Ahlat’taki bu mezar taşları sadece bir abide değil aynı zamanda birer motifler ile bezenmiş sanat eseridir. Bu yönüyle 1000 yıllık tarihimizde halı ve kilimlere de hep motif olarak işlenmeye çalışılmıştır. Ahlat bu yönüyle bize bir medeniyetin nasıl ortaya çıktığını göstermektedir. Ahlatlı ustaların ışığında Anadolu hatta Rumeli’ye binlerce eser kazandırılmış ve bu medeniyet geliştirilerek yaşatılmaya çalışılmıştır. Ahlat görülmeden ve anlaşılmadan ne Bursa, ne Edirne ve de Payitaht olan İstanbul anlaşılamaz. Bugün biz Ahlat’ı sadece bir ilimizin şirin bir ilçesi olarak biliyoruz. Ancak şehri gezdiğimizde bir medeniyetin beşiği ve meşalesinin yakıldığı yer olarak görüyoruz. Bu nedenle Ahlat anlaşılmadan medeniyetimiz anlaşılamaz diyorum. Tarihimizi daha iyi anlayabilmek için Ahlat mutlaka gezilip görülmeli, Ahlat’ta yatan tarih ve medeniyet iyice anlaşılmalıdır. Bunun içinde devlet erkanı da devreye girerek Ahlat’ın öncelikle 80 milyon tarafından tanınması sağlanmalıdır. Ve sonrasında Ahlat dünyaya tanıtılmalıdır. Anadolu’daki medeniyetlerin en güzel örneği Ahlat’ta sergilenmektedir. Ahlat’taki mezar taşlarında yer verilen motif ve sanatı görünce ecdadın ne büyük bir sanatkar olduğunu, çok daha iyi anlamış oluyorsunuz. Bugün mezarlıklarda mermerden basit bir mezarla geçiştirilen mezar taşına bu kadar önem veren ecdadımız bunca eşsiz eseri bu ruhla insanlığa kazandırmıştır. Yeniden o ruhu yakalamak içinde ecdadın iyi anlaşılması gerekmektedir. 100 yılını doldurmak üzere olan Türkiye Cumhuriyeti 1000 yıldan fazla hüküm süren Selçuklu ve Osmanlı’nın bakiyesidir.
Türkiye Cumhuriyeti kurulduğunda geçmiş ile bağını koparmak adına geçmişe dair ne varsa her şeyden bizi uzaklaştırdılar. Şimdi geçmişimiz ile bağ kurma zamanı. Geçmişimizi daha iyi anlama zamanı. Medeniyetimizi en doğru şeklide kavrayabilmek için de öncelikle Ahlat mutlaka gezip görülmelidir. 

PARALEL AÇMAZ - 1 PARALEL AÇMAZ - 2 EĞİTİM, ERDEMLİLİK ve BAŞARI EĞİTİLMEMİŞ EĞİTİMLİLER PADİŞAHIN İŞİ NE ? KISSADAN HİSSE! HALEP İZLENIMLERİ MANİSA ve AK PARTİ TARİHTEN İBRET ALMA DÜRÜSTLÜK GÜNDEME DAİR YOLDAN GÜZEL GEÇMEK DİVRİĞİ ULU CAMİİ 1 DİVRİĞİ ULU CAMİİ 2 MEDENİYET İNSANI YETİŞTİREMEMEK YAPBOZA DÖNEN EĞİTİM İSTİFALAR VE SONRASI YERLİ ÜRET, YERLİ TÜKET KÜLTÜR EMPERYALİZMİ MEDENİYETİMİZİ TANIMAK (AHLAT) AHLAK DEJENERASYONU 24 HAZİRAN NE ANLAM GELİYOR? 24 HAZİRAN SEÇİM SONUÇLARINA BAKIŞ! YENİ DÖNEMDEN BEKLENTİLER - 1 YENİ DÖNEMDEN BEKLENTİLER - 2 TANIMAKLA BAŞLAR HERŞEY AİLE KURUMUNA BAKIŞ EĞİTİMDE ÜMİTVAR OLALIM MI? ADAY PROFİLİ NASIL OLMALI! 2019 YEREL SEÇİMLERE DOĞRU! NE KADAR BİZİZ? GÜNEYDOĞU İZLENİMLERİ ve MARDİN GÜNEYDOĞU İZLENİMLERİ 2 Mahalli Seçimlere Doğru 1 Mahalli Seçimlere Doğru-2 Mahalli Seçimlere Doğru-3 YEREL SEÇİMLERİN ARDINDAN KİTAP FUARINDA KAYBOLDUM RAMAZAN BİZE NE DİYOR? SEYYİDET NEFİSE 23 HAZİRAN İSTANBUL SEÇİMİ SABIR, ŞÜKÜR VE FÜTÜVVET AİLEME DOKUNMA KURBAN BİZE NE İFADE EDİYOR? BELEDİYECİLİK ANLAYIŞI ÜZERİNE TARİH PALU’DUR, PALU TARİHTİR ZOR İŞE TALİP OLMAK ŞEHZADELER'E YAKIŞIR BİR BELEDİYE NİMETLERİN HESABI! MANİSA'YI BEKLEYEN TEHLİKELER DOĞU BATI KÖPRÜSÜ YEŞİL ÇAY PUDRASI TERMİK SANTRALLER ve FİLTRE MEVZUSU KAYYUMLAR YERLİ OTOMOBİL TOGG GÖNLÜNE GİREMEDİĞİNİZ KİŞİNİN KAFASINA GİREMEZSİNİZ! NASIL BİR RUH HALİ ŞEHİRLERİN RUHU OYUNCAK MÜZESİ SAĞLIK MESELESİ HABİB BABA VE İBRETLİK HİKAYESİ GÖNÜLLER YAPMAYA GELDİM SABIR VE TEVEKKÜL İNSANA KENDİ İHTİYAÇLARININ BİLGİSİ VERİLMEMİŞTİR ALLAH’IN SENİ BİLMESİ YETER BİR AKÇEYE SATIN ALINAN KÖŞK MÜSLÜMANLAR KARDEŞTİR SEFERTASI İNSAN KENDİSİNDE OLMAYANI BAŞKASINA VEREMEZ DİLİMİZİN HALİ SESSİZ GEÇEN RAMAZAN FUDAYL BİN IYAD’DAN HARUN REŞİT’E NASİHAT İMAM HATİPLİ YILLARDAN BİR HATIRA ( 12/A SINIFI) DONDURMANIN BAŞKENTİ “KAHRAMANMARAŞ” BİR AVUÇ KÖMÜR İÇİN BİR ÖMÜR VERENLER ŞUHUT KAYMAKAMI VE KEŞKEK EVİ ŞİFA KAYNAĞI BAL İNANÇ TURİZMİNDE HANGİ NOKTADAYIZ? SAKLI TERMAL CENNET SİMAV VE ÇİTGÖL ÖNDER 17. KURULTAY İZLENİMLERİ BEDAVA ELEKTRİK SİSTEMİ (ZBS) BEREKETİN SİMGESİ KENEVİR ( KENDİR ) BİNBİR MUCİZE KENEVİR CANDAN GÜZEL İNSAN ORMAN ENDÜSTRİ MÜHENDİSLERİ’NİN IZDIRABI DEĞERLERİMİZE SAHİP ÇIKABİLDİK Mİ ? YEREL BİR TAD TARHANA CİPS YAVUZ SULTAN SELİM VE MANİSA VAKFI ÖNCE FİİLİ DUA BİR TOHUM HİKÂYESİ FIRAT NEHRİ VE KÖMÜRHAN KÖPRÜSÜ ARILARIN DÜNYASI MUSTAFA HAYRİ ÖĞÜT EFENDİ KÜLTÜR DÜNYASINDA NEREDEYİZ? SAVUNAN ADAM PROF. DR. NECMEDDİN ERBAKAN FACİAYA DÖNÜŞEN EĞİTİM EKMEK TİMSAHIN AĞZINDA RANT EKONOMİSİ ADALET VE ÖZGÜRLÜK TAHNÎK NEDİR? MEDENİYETLE DÜNYAYA DAMGA VURMAK YARATILIŞ GAYEMİZ YÜREKLERİ TİTRETEN BİR İMAN HİKÂYESİ MİNERAL DEPOSU KAKTÜS MGV DEN AGD YE MİLLİ VE MANEVİ GENÇLİK BİR GEZİNİN ARDINDAN ULUDAĞ ETEKLERİNE YOLCULUK ORGANİK TABİİ GÜBRE SENİ ÖLDÜRMEYE GELEN SENDE DİRİLSİN YURT MESELESİ İŞSİZLİK Mİ? İŞ BEĞENMEMEZLİK Mİ? İNÂBE TARİHE SIĞMAYAN YİĞİT “KOCA SEYİT ONBAŞI” MAL VE EVLADIN FAYDA ETMEYECEĞİ GÜN ABDÜLFETTAH BAĞDADİ EL-AKRİ HAZRETLERİ DOĞRULUK NUSRETİYE CAMİİ VE MUHAMMED EMİN KUYUCU HOCA BUĞDAY ÇİMİ MERMALATI “UĞUT” BİR SEVDA SIFIR ATIK “ÇEÇO” İLGİNÇ HİKÂYESİYLE KILIÇ ALİ PAŞA CAMİİ GÖNÜL ERBABI OLMAK ALTIN SARISI BİR BAHARAT “SAFRAN” ATEŞBAZ-I VELİ ŞEMSETTİN YUSUF TÖRE, YAŞ ALMA VE TECRÜBE GÖNÜLLER YAPMAYA GELEN BAŞKANDAN YUNUS EMRE’YE ANLAMLI PROJE SANAT, EDEBİYAT VE KİTAP SEYYİD KURTŞEYH DEDE VE DEVREKÂNİ ZAFERLER İLE GEÇEN AY “AĞUSTOS” SOFRALARIMIZIN VAZGEÇİLMEZ BAHARATI “ZENCEFİL” ŞEHİRLER ÖLÜRKEN MEDENİYETLER DE YOK OLUYOR! SERMAYESİ ERİYEN ADAM İNSANLIK TARİHİ VE MEDENİYETLERİN DOĞUŞUNA İMKÂN SUNAN MEYVE İNCİR NÜKTEDAN BİLGE İNSAN NASREDDİN HOCA KAZDAĞLARI ETEĞİNDE BİR EKO TURİZM DURAĞI SOMA VE EMİR HIZIR BEY CAMİİ AKDENİZ MUTFAĞININ ŞİFA DOLU SEBZESİ ENGİNAR BAYRAK ŞAİRİ ARİF NİHAT ASYA DÜNYAYI YAŞANIR KILMANIN YOLU MUĞLA’NIN MANEVİ GÜNEŞİ “ŞÂHİDΔ HAZRETLERİ CÖMERTLİĞİN EN ÜST DERECESİ ÎSAR SİVİL HAVACILIĞIN MİMARI TEYYARECİ VECİHİ HÜRKUŞ DÜNYAYI YAŞANIR KILMANIN YOLU ÇİFTÇİLERİN REFAHI ARTMADAN SANAYİCİLERİN REKABET GÜCÜ ARTMAZ DEVRİNİN YAŞAYAN KÜTÜPHANESİ MÜTEFEKKİR CEMİL MERİÇ MUTLU OLMAK İÇİN ÇÖP KAMYONU TEORİSİNİ UYGULAYALIM YAZARLIK, OYUNCULUK SERÜVENİ SONRASI GELEN VEKİLLİK DARPHANE, MANGIR VE KAYME SEYDİŞEHİR’İN MANEVİ MİMARI FAKİRLERİN EFENDİSİ SEYYİD HARUN VELİ RIZIK MESELESİ TAŞ KÖMÜRÜ VE UZUN MEHMET ŞANLIURFA TAŞ EVLERİ VE NAHRİN HOTEL & ART TÜRKİYE’NİN TARIMA DAİR SORUNLARI VE ÇÖZÜM ÖNERİLERİ KORUYUCU AİLELER VE MANİSA KORUYUCU AİLELER DERNEĞİ VARDIR BUNDA DA BİR HAYIR ÖLÜMSÜZLÜK AĞACI PORSUK AĞACI BEREKETLİ TOPRAKLARIN MAYALADIĞI ELMALI’NIN GURURU İBRAHİM BEDRETTİN ELMALI BİR ADALET HİKÂYESİ GAYBI ANCAK ALLAH BİLİR ÇİFTÇİLERİN REFAHI ARTMADAN SANAYİCİLERİN REKABET GÜCÜ ARTMAZ HİCİV USTASI BİR DEVLET ADAMI ŞAİR EŞREF MEDENİYETİN YAPISI KİTAPLAR VE DERİK KİTAP FUARI ŞAİR YAZAR SİYASET VE DEVLET ADAMI SÜLEYMAN ARİF EMRE İKİ İSTİKLAL MADALYALI MİLLİ KAHRAMAN MANİSALI ALİ BEY İMANIMIZIN DERECESİ NE BOYUTTA AKHİSARLI ŞEYH İSA VE ÇAĞLAK FESTİVALİ BİLGİ TOHUMU EKEN BAHÇIVAN ÖĞRETMEN BEYAZ ALTIN PAMUK HAYATA KİRLİ BİR CAMDAN BAKMA “ÖNYARGI” KOCA YUSUF’UN KİSPET GİYME TÖRENİ ARAYANLARIN HİKMET YOLCULUĞU